Постинг
28.07.2011 18:35 -
Върху Аристотеловото определение за чисто етическа добродетел. Нормалността по Аристотел
Автор: jmethodius
Категория: Други
Прочетен: 632 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 13.09.2011 16:51
Прочетен: 632 Коментари: 0 Гласове:
2
Последна промяна: 13.09.2011 16:51
Образцов пример за Аристотелова дефиниция за чисто етическа (т. е. тук не разглеждам интелектуалните аристотелиански добродетели) добродетел, добродетел на "практическия разум" (Кант) е следният:
Ти би бил щедър, намерил ли си между скъперничеството и прахосничеството "златната среда".
И веднага обръщам внимание как - в отлика спрямо кантианството - аристотелианската чисто етическа добродетел не е морален сюблим, не е от повик на дълга, а е пригодност за функционално осъществление на предназначение, т. е.:
Ти би бил щедър, намерил ли си между скъперничеството и прахосничеството "златната среда" - че тогава ще бъдеш годен тъкмо за щедрост.
Та в съответствие - идеалът на аристотелианската етика не е отвъден (спечелване чрез аскеза или саможертва вечен живот: по Платон и Христос), а чисто земен (и все-таки идеал): щастието. У Аристотел етиката не е наука по нормиране морална императивност, а наука, обговаряща изкуството да бъдем щастливи.
"Златната среда" обаче не може да бъде мислена геометрически, а взаимоограничително: като възпиращи се взаимно противоположности по установяване на мяра. (Пък за в хегелианския смисъл диалектика, синтеза не може тук да става реч.)
Интелектуалните добродетели (мъдростта) идат да подпомогнат практическото установяване на мярата - доколкото последната, щом е невям премерване, не може да бъде по силата на характера постигната. (Характеровата изява на добродетел е по Омир, но не и по Аристотел.)
* * *
В ценностната етика (етиката на доброто и злото) единствена аристотелианска добродетел се оказва нормалността. Ала предвид своето безличие, тя не поддава на Аристотеловото определение и е готова да се хвърли на шията на коя да е от двете определящи я противоположности (т. нар. ценностни предикати, доброто и злото); сиреч може да бъде установено, че нещата стоят "нормално добре" или "нормално зле". И ето че характеровата вкорененост на добродетелта е все-таки условие за аристотелианска етическа валидност.
Ти би бил щедър, намерил ли си между скъперничеството и прахосничеството "златната среда".
И веднага обръщам внимание как - в отлика спрямо кантианството - аристотелианската чисто етическа добродетел не е морален сюблим, не е от повик на дълга, а е пригодност за функционално осъществление на предназначение, т. е.:
Ти би бил щедър, намерил ли си между скъперничеството и прахосничеството "златната среда" - че тогава ще бъдеш годен тъкмо за щедрост.
Та в съответствие - идеалът на аристотелианската етика не е отвъден (спечелване чрез аскеза или саможертва вечен живот: по Платон и Христос), а чисто земен (и все-таки идеал): щастието. У Аристотел етиката не е наука по нормиране морална императивност, а наука, обговаряща изкуството да бъдем щастливи.
"Златната среда" обаче не може да бъде мислена геометрически, а взаимоограничително: като възпиращи се взаимно противоположности по установяване на мяра. (Пък за в хегелианския смисъл диалектика, синтеза не може тук да става реч.)
Интелектуалните добродетели (мъдростта) идат да подпомогнат практическото установяване на мярата - доколкото последната, щом е невям премерване, не може да бъде по силата на характера постигната. (Характеровата изява на добродетел е по Омир, но не и по Аристотел.)
* * *
В ценностната етика (етиката на доброто и злото) единствена аристотелианска добродетел се оказва нормалността. Ала предвид своето безличие, тя не поддава на Аристотеловото определение и е готова да се хвърли на шията на коя да е от двете определящи я противоположности (т. нар. ценностни предикати, доброто и злото); сиреч може да бъде установено, че нещата стоят "нормално добре" или "нормално зле". И ето че характеровата вкорененост на добродетелта е все-таки условие за аристотелианска етическа валидност.
Няма коментари
Търсене
За този блог
Гласове: 306
Блогрол
1. На руски, едно от най-обхватните посветени на Ницше места в Мрежата
2. На английски, едно от най-обхватните информиращи посветени на Борджиите места в Мрежата (библиография)
3. Всички картини на Айвазовски, в хронологичен ред, много добро качество на изображението
4. На български, безплатен и гениално изготвен завършен курс по математика и физика
5. Превъзходен on-line книжовен руско-английски речник
6. За изтегляне, безплатни фототипни англоезични (и немскоезични) стари и много ценни издания, напр. Шопенхауер
7. Чудесен безплатен on-line-курс по електрокитарна теория (на английски)
8. Патристика: с безплатен достъп до великолепни англоезични преводи, събрани по хронология
9. Безплатен графичен on-line-редактор за китарни грифови диаграми
10. Пропедевтика в музикалното електроинженерство
11. Двуезична (лат. - бълг.) електронна библиотека за латинска литература - безплатно
12. Радио (Otto, 256 kbps) - барокова музика
13. Радио (Otto, 256 kbps) - класицистична музика
14. Радио (Otto, 256 kbps) - оперна музика
15. Виртуозната пианистка Валентина Лисица
16. Слаб философ ли е Ницше
2. На английски, едно от най-обхватните информиращи посветени на Борджиите места в Мрежата (библиография)
3. Всички картини на Айвазовски, в хронологичен ред, много добро качество на изображението
4. На български, безплатен и гениално изготвен завършен курс по математика и физика
5. Превъзходен on-line книжовен руско-английски речник
6. За изтегляне, безплатни фототипни англоезични (и немскоезични) стари и много ценни издания, напр. Шопенхауер
7. Чудесен безплатен on-line-курс по електрокитарна теория (на английски)
8. Патристика: с безплатен достъп до великолепни англоезични преводи, събрани по хронология
9. Безплатен графичен on-line-редактор за китарни грифови диаграми
10. Пропедевтика в музикалното електроинженерство
11. Двуезична (лат. - бълг.) електронна библиотека за латинска литература - безплатно
12. Радио (Otto, 256 kbps) - барокова музика
13. Радио (Otto, 256 kbps) - класицистична музика
14. Радио (Otto, 256 kbps) - оперна музика
15. Виртуозната пианистка Валентина Лисица
16. Слаб философ ли е Ницше